Ökade garagekrav för elbilar
Föreningar med slutna garage med laddning för elbilar, elcyklar, sparkcyklar och liknande, eller som planerar för det, bör se över sin situation. Bränder i litiumjonbatterier kan få förhärjande följder.
En HSB-förening i Skellefteå blev nyligen förbjuden att ladda elbilar i sitt garage av försäkringsbolaget, uppger lokaltidningen Norran.
Godkända kombiuttag för både laddning och motorvärme saknades, en miss som kunde bli ödesdiger.
När elbilsbränder förs på tal, hör man ofta röster som säger att fossilbilsbränder är mycket vanligare. Det är riktigt. Mängder av fossilbilar fattar eld varje år, medan elbilsbränder har begränsat sig till cirka tjugotalet per år under de senaste åren.
Men det handlar inte antalet bränder, utan om följderna av dem. En bensin- eller dieselbil brukar brinna på 40-60 minuter, är lättare att släcka än en batteribil och därför också enklare att bogsera bort.
Samtidigt ökar mängden gummi och plaster dramatiskt i alla bilar, vilket redan i sig är en signal att ta itu med garaget för att se om man kan eller ska förbättra till exempel ventilationen.
När en elbil fattar eld, förångas en stor del av gummit och plasten till en giftig gas som snabbt sprider sig i en lokal och kan, om den antänds, i värsta fall orsaka en storbrand.
Skurken i dramat är litiumjonbatteriet. Elektrolyten i batteriet är mycket eldfängd. Så länge den sitter tryggt inkapslad i cellen är risken för antändning liten.
Men en felaktig laddning, från t.ex. ett vanligt jordat uttag, eller ett garageuttag för motoruppvärmning eller liknande - liksom ett krockskadat batteri - kan få elektrolyten att börja koka. Den kan drabbas av en så kallad termisk rusning, värmen skjuter i höjden och en brand är strax på gång. Faran brukar öka om batteriet är välladdat och luften varm.
En brand kan bli 3000 grader varm - fossilbilarna är något blygsammare, det vill säga ungefär 2000 grader. Men vid 3000 grader smälter faktiskt stål.
Vid katoden - pluspolen - skapar dessutom batteriet eget syre vilket förlänger branden rejält.
Inte nog med det. I branden utvecklas efter ett tag rök med en rejäl andel fluorväten som har samma förgiftningsverkan som stridsgas. Fluorvätena skadar inte bara lungorna utan fräter sig in i huden och förgiftar kroppen om det vill sig illa.
Batterierna sitter normalt inmonterade under bilgolvet och läget gör dem ännu svårare att släcka. Det säger sig självt att det enda man kan och måste göra är att utrymma bilen och garaget och under inga förhållanden försöka släcka själv. Det kan bara brandkåren med bra skydds- och släckutrustning.
Om ens de. Släckningen är så svår att brandkåren ibland har låtit brinnande elbilar slukas helt av elden och brinna slut.
Det kan gå åt väldiga mängder vatten att släcka batterier - bortåt 20.000 liter är ibland ingen orimlighet - eller att bilen dränks helt.
Men det räcker heller inte. Även om branden har släckts, kan batteriet spontant fatta fyr flera gånger efteråt. Bilen måste bort från garaget och ställas upp utomhus med upp till tiotalet meters säkerhetsradie och stå där i minst ett par veckor.
Hur allvarligt läget kan bli i slutna utrymmen dramatiserades av de två ångare som fraktade tusentals laddbilar till bland annat Egypten nyligen. Branden i enstaka bilar spred sig blixtsnabbt i lastutrymmet och fartygen fick utrymmas. Ett gick till botten och det andra bogserades helt nerbränt i hamn.
Det här kan få konsekvenser på annat sätt också. Norska rederiet Havila, som delar Hurtigruten med ett annat rederi, har förbjudit litiumjonbatteribilar. Det är tänkbart att flera rederier följer efter och att de förbjuds även i tunnlar. Redan under 60-talet förbjöds motorgasbilar i USA i längre tunnlar, som t.ex. under Chesapeakeviken utanför Baltimore.
Vad kan då en förening göra? Några exempel som rekommenderas av myndigheterna är förstärkt ventilation med fläktar till taket. I dag finns inga särskilda regler för säkerhetsarrangemangen i garage med anledning av batteribilarna, utöver de som infördes redan under förra seklet.
Batteriladdarna bör placeras nära infarten liksom p-platserna så att elbilarna kan köras eller bogseras bort lättare.
Föreningen bör kontrollera husets elanläggning om den är dimensionerad för elbilsladdning.
Försäkringsbolaget Folksam sammanfattar väl de regler som gäller just nu:
”Laddning av elbilar, elcyklar och liknande ska ske med permanent installerad laddare, alternativt godkänd mobil laddare. Laddning får endast ske med laddare avsedd för batteritypen. Tillverkarens och Elsäkerhetsverkets föreskrifter och anvisningar ska följas. Brandlarm och / brandvarnare samt jordfelsbrytare ska finnas på plats. Laddarna ska vara fackmannamässigt monterade“.
Installationen ska utföras av ett företag registrerat i Elsäkerhetsverkets register under verksamhetstypen Övriga anläggningar för användning av el.
Man bör också låta annan behörig person än installatören kontrollera laddstationen innan den tas i bruk. I vissa fall rekommenderas även att installera ett sprinklersystem i parkeringsgarage som trycksätts av räddningstjänst vid brand. Det möjliggör brandsläckning och kylning av brandgaser utan att man går in i garaget.
Men försäkringskraven kan också vara, eller kommer att bli, hårdare än man tror. Det räcker inte med brandvarnare med siren. I en bostadsrättsförening bör man ha elektronisk varning via telefon eller på annat motsvarande sätt.
Det finns information och specialister hos Elsäkerhetsverket, Räddningstjänsten, brandkårerna och Brandskyddsföreningen och hos de företag som tillverkar och installerar laddare.
Om en garagebrand inträffar betalas skadorna av fastighetsförsäkringen.
Samma sak gäller om branden skadar en lägenhet, så länge inte den boende bevisligen själv varit vårdslös, vilket alltid gäller i försäkringssammanhang. Prejudikat i den frågan saknas. Medlemmarna bör även kontrollera sin egen försäkring så att den stämmer överens med den bilmodell de själva har eller funderar på att köpa.